واتساپ

با این مواد، همه چی حل میشه!

1403/02/29

 

کاربرد حلال های صنعتی چیست؟

 

حلال ها همواره جز لاینفک و حیاتی برای آزمایشگاه های تحقیقاتی بوده و هستند. اما علاوه بر آزمایشگاه ها، صنایع نیز از مصرف کنندگان اصلی حلال ها می باشند. فروشگاه مواد شیمیایی اشیم در این مقاله قصد دارد به اهمیت وصف نشدنی حلال ها در صنعت بپردازد.

 

حلال صنعتی چیست؟

 

به هر ماده ی شیمیایی که جز حل شونده (که خود یک ماده شیمیایی مجزا، جامد، مایع یا گاز است) را در خود حل کند حلال می گویند. این نکته قابل تذکر است که بر طبق تعریف دیگری، حلال های شیمیایی جهت حل نمودن سایر مواد شیمیایی، بدون ایجاد کردن تغییر شیمیایی بر آنها استفاده می شوند. همانطور که گفته شد، حلال مهم ترین جزء یک محلول است. در یک محلول، تمام مواد موجود به صورت یکنواخت توزیع می شوند.

 

خرید انواع حلال در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

آیا حلال ها صنعتی همیشه مایع هستند؟

 

جواب این سوال منفی است، اما بایستی اینطور گفت که معمولا حلال های صنعتی به شکل مایع می باشند، اما حلال های صنعتی می توانند به حالت های دیگر مواد، یعنی جامد، گاز یا مایع فوق بحرانی نیز باشند. از ترکیب هر ماده شیمیایی که به عنوان حل شونده شناخته می شود در هر حلالی، محلولی به دست می آید. در واقع هنگامی که ماده ای شیمیایی حل شونده در حلال صنعتی حل می شود، مولکول های حلال صنعتی اطراف و پیرامون مولکول های حل شونده را احاطه کرده و سبب حل شدن آن ماده می شوند.

 

انواع حلال های صنعتی کدام اند؟

 

حلال ها را می توان با توجه به ویژگی های مختلفی دسته بندی کرد که در این قسمت مهم ترین آنها عبارت اند از: حلال های صنعتی قطبی و حلال های صنعتی غیر قطبی ، به طور کلی می توان حلال های صنعتی را از لحاظ ساختاری به دو زیر دسته تقسیم بندی نمود:

 

خرید انواع حلال ها در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم به صورت خرده و عمده

 

حلال صنعتی قطبی

 

حلال های صنعتی قطبی که معروف ترین و رایج ترین آنها آب است حلال هایی هستند که مواد حل شونده ی قطبی را در خود حل می کنند و محلولی قطبی را به وجود می آورند. برای مثال آب به عنوان حلالی قطبی، توانایی حل کردن ترکیبات یونی و کووالانسی قطبی زیادی را در خود دارا می باشد. همچنین همین حلال های صنعتی قطبی را می توان به دو گروه دیگر تقسیم بندی نمود.

 

خرید و خرده و عمده انواع حلال در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

حلال قطبی پروتیک

 

 حلال های صنعتی قطبی پروتیک حلال هایی هستند که مولکول های آنها از یک سر قطبی و یک دنباله غیر قطبی می باشند. این حلال های صنعتی، هیدروفیل یا آبدوست هستند و قابلیت حل شدن در آب را دارا می باشند. از مهمترین مثال های این حلال های صنعتی می توان به آب، متانول، اتانول، اسید استیک و پروپانول اشاره کرد.

 

حلال قطبی آپروتیک

 

این حلال های صنعتی دارای مولکولی با گشتاور دو قطبی بزرگ هستند. مثال هایی از حلال های آپروتیک عبارتند از: دی متیل فرمامید، استون، استونیتریل، استات اتیل و دی متیل سولفوکسید

 

خرید حلال اتانول با خلوص صنعتی به صورت خرده و عمده در فروشگاه اشیم

 

حلال غیر قطبی

 

در حلال های صنعتی غیر قطبی، نیروی جاذبه ی ضعیف واندروالسی در بین ذرات دیده می شود، به همین دلیل، اکثر حلال های صنعتی غیرقطبی دارای نقطه ی جوش بسیار پایینی هستند و جز مایعات فرار به حساب می آیند. مواد حل شونده غیرقطبی به خوبی در حلال های صنعتی غیر قطبی حل می گردند و محلولی غیر قطبی را به دست می دهند.

 

علاوه بر این دسته بندی، حلال های صنعتی را می توان به شکل دیگری نیز دسته بندی نمود و از زاویه دید دیگری به آنها نگریست: حلال های صنعتی آلی و غیر آلی

 

عرضه مستقیم و بدون واسطه انواع حلال های صنعتی

 

حلال های آلی

 

حلال های صنعتی آلی حلال هایی هستند که در ساختار خود تنها از کربن، هیدروژن و اکسیژن و گوگرد تشکیل شده اند. از کاربردهای مهم حلال های صنعتی آلی می توان به سنتز شیمیایی و استفاده در فرمولاسیون محصولاتی مانند شوینده ها، رقیق کننده های رنگ و پاک کننده های رنگ اشاره کرد. حلال های صنعتی آلی خود به سه زیر دسته تقسیم بندی می شوند:

 

حلال های آلی هیدروکربنی

 

 این دسته از حلال های صنعتی در ساختار خود تنها از هیدروژن و کربن متشکل شده اند و بر اساس ساختار شیمیایی که دارا هستند، به سه گروه حلال های صنعتی آلیفاتیک، حلال های صنعتی آروماتیک و حلال های صنعتی پارافینی تقسیم بندی می شوند:

 

عرضه مستقیم متیل اتیل کتون در فروشگاه مواد شیمیایی اشیم

 

حلال های آلیفاتیک

 

حلال های صنعتی آلی هیدروکربنی آلیفاتیک دارای ساختاری هیدروکربنی با زنجیره مستقیم می باشند و به عنوان حلال های صنعتی تمیز کننده فلزات دارای کاربرد می باشند. بنزین، نفت سفید و هگزان از جمله حلال های صنعتی آلیفاتیک می باشند.

 

حلال های آروماتیک

 

این دسته از حلال های صنعتی دارای ساختارهای حلقوی بنزنی می باشند: حلال تولوئن، زایلین و بنزن در این دسته بندی قرار می گیرند. حلال های صنعتی آروماتیک به طور گسترده به عنوان چربی زدا و در صنعت رنگسازی و تولید مواد شیمیایی کشاورزی دارای کاربردهای زیادی هستند.

حلال های اکسیژنه، حلال های هیدروژنه، حلال های کلردار، حلال های فلوئور دار، حلال های برم دار، حلال های ید دار از دیگر حلال هایی هستند که در این دسته قرار می گیرند.

 

خرید انواع حلال های صنعتی و آزمایشگاهی در اشیم

 

حلال های غیر آلی

 

این دسته از حلال های صنعتی، حلال های معدنی، حلال های آبی یا حلال های فاقد کربن نیز نامیده می شوند. از جمله حلال های غیر آلی می توان به مهمترین آنها یعنی آب اشاره کرد، بعد از آب حلال های با اهمیتی مانند اسید سولفوریک غلیظ و آمونیاک مایع بدون آب نیز در این دسته بندی قرار می گیرند.

 

ارسال حلال دی کلرومتان به سراسر ایران در کمترین زمان ممکن

 

کاربرد حلال های صنعتی چیست؟

 

حلال های صنعتی در صنایع مختلفی مانند صنعت شیمیایی، صنعت دارویی، صنعت نفت و گاز دارای کاربرد هستند و در موارد آزمایشگاهی مانند سنتز شیمیایی و فرایندهای تصفیه، به کار گرفته می شوند. از جمله کاربردهای حلال صنعتی آلی می توان به تمیز کننده ها، رنگ، حلال چسب، پاک کننده ها، عطرها و غیره اشاره نمود. همچنین باید گفت که در مهمترین عملکرد خود، حلال های صنعتی با قابلیت تغییرپذیری بالا برای حل کردن مواد مختلف استفاده می گردند. در ادامه کاربرد برخی حلال ها با جزئیات بیشتر اشاره خواهد شد:

حلال صنعتی استرهای گلیکول در انواع اسپری های رنگ و جهت جلوگیری از خشک شدن رنگ و بسته شدن نازل اسپری استفاده می گردد و سبب حفظ کیفیت رنگ و افزایش ماندگاری آن می شود. در صنعت خودرو سازی نیز جهت ایجاد سطحی صاف و صیقلی برای قطعات رنگ شده از این حلال بهره برده می شود.

از حلال ایزوپروپیل الکل نیز به عنوان حلالی صنعتی جهت افزایش ماندگاری و زیبایی رنگ استفاده می شود. در این صنایع، استفاده از تولوئن به عنوان حلال دارای کاربردهای زیادی است. همچنین در صنعت چاپ به منظور جلوگیری از ایجاد لکه هم از تولوئن بهره برده می شود.

هزاران هزار حلال صنعتی و کاربردهایشان نیز وجود دارد که در این مقاله مجال اشاره به آنها وجود ندارد اما فروشگاه مواد شیمیایی در مقالاتی دیگر به آنها خواهد پرداخت.

مقالات مرتبط مشاهده سایر مقالات arrow-left

MSDS چیست؟

برگه ی ایمنی مواد شیمیایی (MSDS یا SDS)
 مجموعه اطلاعات ارزشمند که با نام های "برگه داده های ایمنی" (SDS)، "برگه داده ایمنی مواد" (MSDS) و "برگه داده ایمنی محصول" (PSDS)  شناخته می شود مجموعه داده هایی است که ...

آب اکسیژنه چیست؟

هیدروژن پراکسید که در بین عموم به نام آب اکسیژنه شناخته می شود یکی از پرکاربرد ترین مواد شیمیایی است که در کنار کاربردهایش دارای خطراتی نیز می باشد اما به دلیل کارایی بالا ...

تولیدکننده موادشیمیایی

در این مقاله به 10 شرکت بزرگ و قابل اعتماد در زمینه فروش مواد شیمیایی اشاره خواهیم کرد تا با خیال راحت تر اقدام به خرید مواد شیمیایی نمایید. در ادامه نیزشرکت های مشهور تولید کننده و عرضه کننده مواد شیمیایی در جهان را با هم بررسی می کنیم.

انواع و کاربرد موادشیمیایی

تمامی مواد موجود در اطراف ما مواد شیمیایی می باشند. از وسایل ساخته ی دست بشر تا مواد طبیعی در هر حالتی که باشند جز مواد شیمیایی به حساب می آیند. این مواد شیمیایی می توانند به صورت عنصر باشند و یا می توانند به صورت ترکیب ظاهر شوند. عنصر ماده ای است که از ذرات تشکیل دهنده ی یکسانی به دست آمده است؛ این ذرات تشکیل دهنده می تواند اتم ها و یا مولکول های یکسان باشند, اما بسیاری از عناصر طبیعی دارای پایداری نیستند و به سرعت با سایر عناصر واکنش داده و ترکیب ها را می سازند. در این مقاله به انواع و کاربردهای مواد شیمیایی پرداخته شده است.

اسید باتری چیست؟

باتری ها همواره نقش بسیار زیادی در زندگی انسان ها داشته اند و با اختراع آنها تحول بزرگی در زندگی انسان ها شکل گرفته است. یکی از ارکان اصلی باتری ها، اسیدهای موحود در آنها می باشد که در این مقاله به آن پرداخته شده است. در این مقاله به سوالات زیادی در خصوص اسید باتری پاسخ  و به طور کامل با اسید باتری و کاربردهای آن پرداخته شده است.

arrow-left
arrow-left